Dujų įrangos kartos

Pirmos kartos automobilių dujų įranga

I-os kartos dujų įranga skirta automobiliams ,kurių varikliai yra su karbiuratoriais ,mono įpurškimais arba daugiataške įpurškimo sistema, kai variklis dirba “open loop” režimu,t.y. mišinio korekcijai nenaudojamas deguonies sensorius(“lambda zondas”). Šita automobilių dujų įranga komplektuojama su vakuuminiu reduktoriumi arba reduktoriumi su elektrovožtuvu. Tokiose sistemose dujų mišinio paruošimui ir padavimui naudojamas specialius dujų maišytuvas kurio veikimo principas yra pagrįstas Venturi efektu. Automobilinės dujos patenka į variklį per oro įsiurbimo kolektorių susimaišydamos su oru prieš droselinę sklendę. Šitokia sistema yra reguliuojama mechaniniu reguliatoriumi, kuris gali reguliuoti paduodamą dujų kiekį iš reduktoriaus link maišytuvo. Mišinį būtina reguliuoti specialiu išmetamųjų dujų analizatoriumi pagal CO,CH ir lambda koeficientą. Eksploatuojant Pirmos kartos automobilių dujų įrangą kuro sąnaudos palyginus su benzinu gali padidėti iki 20%. Tokią dujų sistemą būtina reguliuoti kas 10000 km arba kiekvieną sezoną(žiema – vasara). Naudojant tokią sistemą oro įsiurbimo kolektorius būna pripildytas oro-dujų mišiniu,dėl ko atsiranda atbuliniai smūgiai variklyje,kai uždegimo sistema pažeista ar netvarkinga. Tokių atbulinių smūgių pasekmės kartais būna labai nuostolingos: sugadintas oro matuoklis,sugadintas oro filtro korpusas,įtrūkęs kolektorius,sugadintas “MAP” sensorius – visa tai daug kainuoja.

Antros kartos automobilių dujų įranga

II-os kartos automobilinė dujų įranga – tai patobulintas ir kompiuterizuotas I kartos dujų įrangos variantas. Šita įranga skirta varikliams ,kurių maitinimo sistema dirba “close loop” režimu,t.y., vyksta mišinio korekcija deguonies davikliu(lambda zondu).
Sistema dirba tokiu pat principu kaip ir I kartos įranga, tačiau dujų mišinys tiksliai reguliuojamas specialiu procesoriumi, nuskaitant informaciją iš deguonies,droselio sklendės(TPS) ir temperatūros daviklių. Dujų kompiuteris siunčia valdymo signalus specialiam žingsniniam varikliukui(aktyvatoriui),kuris “atidaro/uždaro” dujų padavimą link maišytuvo. Taip pasiekiamas idealus sticheometrinis oro-duju mišinys,kuris leidžia varikliui dirbti taupant kurą ir leidžia išvengti pavojingo variklio vožtuvams lieso mišinio.Taip pat ,kai taip tiksliai reguliuojamas mišinys, nedaroma žalos katalitiniam neutralizatoriui(katalizatoriui),kuris gali išsilydyti vos per 2-5 min. dirbant varikliui su pariebintu misiniu,kai išmetamosiose dujose yra daug nesudeginto kuro. Tačiau netgi tikslus mišinio reguliavimas negali apsaugoti nuo atbulinių smūgių grėsmės, kadangi dujų paruošimo principas išlieka toks pat kaip ir I-os kartos dujų įrangoje – visas oro įsiurbimo kolektorius būna pripildytas mišinio,kuris gali susprogti atsiradus kokiam nors aukštos įtampos defektui.

Trečios kartos automobilių dujų įranga

Atbulinių smūgių problema varikliuose privertė automobilių dujų įrangos gamintojus sukurti įpurškimo sistemą,kurioje automobilinės dujos buvo paduodamos tiesiai i kolektorių beveik prieš įsiurbimo vožtuvus. Toks dujų dozavimo metodas leido išvengti nepageidaujamo oro-dujų mišinio įsiurbimo kolektoriuje, o tai reiškia, kad nebeliko atbulinių smūgių kolektoriuje problemos.Taip pat toks dujų dozavimo būdas leido sumažinti išmetamosiose dujose kenksmingų medžiagų kiekį. Dėl to,kad duju mišinys tiksliai reguliuojamas ir oro padavimas neapribojamas maišytuvo difuzoriumi, variklio galingumas naudojant dujas sumažėja vos 5%.
Trečios kartos automobilinės dujų įrangos modifikacijų ir ipurškimo dozavimo būdų atsirado labai daug.Pvz. populiariausi iš jų : Olandų gamybos “Koltec-Necam”, “BRC Flying injection”, “OMVL Dream 21”, “Tartarini Etagas” ir t.t.
Praktiškai šitos dujinės įrangos era pasibaigė todėl ,kad tokių sistemų neįmanoma pritaikyti EURO4 varikliams.
Kita priežastis, dėl kurios teko atsisakyti šių sistemų, tai jos nefunkcionalumas sugedus kokiam nors variklio davikliui pvz. Lambda zondui,TPS…

Ketvirtos kartos automobilių dujų įranga

Vis griežtėjančios išmetamųjų dujų normos,vis tobulėjančios ir sudetingėjančios variklio valdymo sistemos ir nauju, lengvesniu medžiagų panaudojimas(plastmasiniai kolektoriai) privertė automobilių dujų įrangos gamintojus išradinėti naują dujų dozavimo sistemą. Rezultatas – nuoseklus dujų įpurškimas.
Automobilių dujų įrangos inžinieriai nusprendė nekurti savo, užprogramuoto kiekvienam modeliui ir konkrečiam varikliui, dujų valdymo kompiuterio, nes tai labai sudėtinga ir finansiškai nenaudinga. Gamintojai nusprendė padaryti tokią sistemą, kuri galėtų dirbti pagal konkrečiam varikliui skirtą valdymo strategiją, kurią jam sukūrė benzininių variklių inžinieriai.
Pagrindinė benzino įpurškimo kompiuterio(ECU) funkcija yra uždegimo ričių ir purkštukų valdymas, o tai jis daro pagal specialiai jam sukurtą programą apdorodamas informaciją iš daugelių daviklių. Duju kompiuteris integruojasi tarp benzino ECU ir benzininių purkštukų. Jis naudojasi siunčiamais benzino purkštukams signalais, tinkamai juos konvertuoja ir siunčia dujų purkštukams. Kiekvienas dujų purkštukas dirba nuosekliai benzino purkštukui. Toks duju dozavimo metodas leido sumažinti kenksmingų medžiagų išmetamosiose dujose kiekį, optimizuoti kuro sąnaudas. Su ketvirtos kartos automobilių dujų įranga variklio dinamika išlieka beveik tokia pat kaip ir su benzinu o kai kuriose varikliuose(ypač su turbina) rodikliai net gerėja. Variklio valdymo bloke neatsiranda klaidų dėl neteisingo mišinio ir nėra grėsmės ,kad ECU pradės dirbti avariniu režimu. Labai svarbu tai, kad nėra atbulinių smūgių (“šaudymų”) grėsmės.

Leave a Comment